flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Суд інформує Закон України «Про вибори Президента України»

                                                               Суд інформує

 

                                                  Закон України «Про вибори Президента України»

(підсудність справ, категорії справ та компетенція судів по розгляду справ, пов’язаних з

виборчим процесом)

24 лютого 2014 року ЦВК затверджено Календарний план основних організаційних заходів з підготовки проведення позачергових виборів Президента України 25 травня 2014 року. Згідно Календарного плану з 25 лютого 2014 року розпочався виборчий процес. З цієї дати розпочалося висування кандидатів на пост Президента України, яке закінчується 30 березня 2014 року.

Статтею 90 Закону України «Про вибори Президента України» передбачено особливості підготовки і проведення позачергових виборів Президента України.

Відповідно до ч.І ст.99 Закону України Про вибори Президента України» провадження в окремих категоріях справ у судах, а також порядок розгляду та оскарження рішень визначаються КАС України з урахуванням особливостей. передбачених цим Законом. Крім, цього, цією статтею передбачено, що повноваження суду, встановлені ст.117 КАС України, не можуть бути застосовані судами щодо спорів, які стосуються призначення, підготовки і проведення виборів Президента України, суд розглядає та вирішує адміністративні справи, визначені цим Законом, протягом двох днів з часу закінчення голосування на виборчих дільницях, позови, не розглянуті судом протягом терміну, визначеного в частині п'ятій цієї статті, залишаються без розгляду.

Відповідно до частин 4 та 5 ст.94 Закону України «Про вибори Президента України» скарга щодо порушень, які мали місце в день голосування, може бути подана до виборчої комісії, яка допустила порушення, не пізніше закінчення голосування, а до виборчої комісії вищого рівня або до суду - не пізніше двадцять четвертої години дня, наступного за днем голосування, в порядку, встановленому цим Законом. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає. Зміна або уточнення вимог скаржника під час розгляду скарги у виборчій комісії або в суді, викликані виявленням обставин, невідомих раніше суб'єкту звернення із скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків.

Відповідно до ч.б ст.32 Закону України «Про вибори Президента України» позовна заява про уточнення списку виборців може бути подана до суду за місцезнаходженням виборчої дільниці не пізніше ніж за одну годину до закінчення голосування.

Це питання врегульовано постановою Пленуму ВАС України від 01.11.2013 року №15 наступним чином: судам необхідно враховувати, що Закон України від 05.03.1999 року «474-ХІУ «Про вибори Президента України» містить процесуальні норми, у тому числі й щодо вчинення процесуальних дій судами. Ці норми підлягають застосуванню та є спеціальними щодо норм КАС України, однак лише стосовно вирішення виборчих спорів, які виникли під час виборів. При визначенні пріоритетності норм, які містяться в КАС України та інших законах, у тому числі й законах про вибори, слід ураховувати те, що норма, прийнята пізніше, має пріоритет над нормою, прийнятою раніше. Виняток становлять випадки, коли прийнятою раніше нормою визначено суб'єктивне право учасників виборчого процесу (виборців, спостерігачів тощо) і дія цієї норми не зупинена, а норма є чинною.

Пунктом 8 цієї постанови Пленуму ВАС України врегульовано застосування строків звернення до суду. Так Пленум вказав, що правове врегулювання встановлення граничного строку на звернення до суду є у виборчих справах про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб. Зокрема, відповідно до ч.З ст. 173 КАС України таку позовну заяву може бути подано не пізніше ніж за два дні до дня голосування. Такі граничні строки подання позовної заяви позбавляють позивача права вимоги щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності, які були вчинені відповідними суб'єктами раніше до цих граничних строків. У пункті 11 Пленум зазначає, що законами про вибори можуть встановлюватися інші строки звернення до суду та розгляду таких справ. Так, зокрема, ч.б ст. 32 Закону України «Про вибори Президента України» встановлено, що позовна заява про уточнення списку виборців може бути подана до суду за місцезнаходженням виборчої дільниці не пізніше ніж за одну годину до закінчення голосування. Ця норма є спеціальною і такою, що прийнята пізніше, ніж зазначені норми КАС України. Крім того, цією нормою закріплено суб'єктивне право виборця на судовий захист, тому вона підлягає застосуванню судами під час розгляду вказаної категорії справ щодо виборів Президента України.

Звертаємо увагу на те, що Пленум ВАС України урегулював інші питання розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом, а саме: питання юрисдикції, предметної, інстанційної, територіальної підсудності, підсудності кількох пов’язаних між собою позовних вимог, визначення суб’єктів виборчого права, правил роз’єднання, залишення без руху та повернення позовних вимог, відкриття провадження у справі, строків звернення до суду та строків розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом, питання представництва у суді, об’єму повноважень представників, застосування заходів забезпечення адміністративного позову та інше.

Пленум ВАС України звернув увагу суддів на питання застосування вимог ст.117 КАС України, зазначивши, що Рішенням Конституційного Суду України від 19 жовтня 2009 року «26-рп/2009 визнано неконституційною частину шосту ст.117 КАС України, з якої випливало, що суди не можуть уживати заходів забезпечення позову щодо спорів, які стосуються призначення, підготовки і проведення виборів. У зв'язку з цим суди не можуть застосовувати приписи цієї норми, оскільки вона втратила чинність. Отже, суд у виборчій справі за клопотанням позивача або з власної ініціативи може постановити ухвалу про вжиття заходів забезпечення адміністративного позову (ч. 1 ст.117 КАС України), зокрема може відповідною ухвалою зупинити дію рішення суб'єкта владних повноважень чи його окремих положень, що оскаржуються, або заборонити вчиняти певні дії. Таке забезпечення позову у виборчій справі може здійснюватися, якщо існує очевидна небезпека заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам позивача до ухвалення рішення в адміністративній справі або захист цих справ, свобод та інтересів стане неможливим без вжиття таких заходів, або для їх відновлення необхідно буде докласти значних зусиль та витрат, а також якщо очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень (ч. 1 ст.117 КАС України). Водночас необхідно мати на увазі, що з метою забезпечення позову у виборчій справі суди не можуть зупиняти дію рішень чи забороняти вчиняти дії виборчим комісіям, у результаті чого буде зупинено виборчий процес, крім заборони оприлюднювати результати виборів у разі їх оскарження.

Частиною 4 ст.99 Закону України «Про вибори Президента України» прямо передбачено, що повноваження суду, встановлені ст.117 КАС України, не можуть бути застосовані судами щодо спорів, які стосуються призначення, підготовки і проведення виборів Президента України.

Повноваження суду, прописані у Законі України «Про вибори Президента України»

1.   Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване виборчою комісією вищого рівня або судом. (ч.18 ст.28).

2.   Повноваження окружної, дільничної виборчої комісії можуть бути достроково припинені виборчою комісією, яка її утворила, за власною ініціативою або на підставі рішення суду в разі порушення комісією Конституції України, цього та інших законів України. (ч.2 ст.ЗО).

3.      Повноваження члена окружної, дільничної виборчої комісії припиняються достроково виборчою комісією, яка її утворила, у зв’язку з систематичним або грубим порушенням ним законодавства України про вибори, встановленим рішенням суду або рішенням виборчої комісії вищого рівня, неявкою на засідання виборчої комісії у день голосування, (п.8 ч.4 ст.ЗО).

4.   Якщо окружна виборча комісія за тридцять днів до дня виборів не отримала список виборців на звичайній виборчій дільниці, вона оскаржує до суду бездіяльність органу ведення Державного реєстру в порядку, передбаченому цим Законом.(ч.7 ст.31).

5.   Кожен громадянин має право ознайомитися із списком виборців у приміщенні відповідної дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей. Громадянин має право звернутися до відповідних дільничної чи окружної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцезнаходженням виборчої дільниці щодо допущених при складанні попереднього списку виборців неправильностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися. (ч.З ст.32).

6.    Позовна заява про уточнення списку виборців може бути подана до суду за місцезнаходженням виборчої дільниці не пізніше ніж за одну годину до закінчення голосування. У разі необхідності суд при розгляді скарги може звернутися до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця, (частини 6, 7 ст.32).

7.       Громадянин має право звернутися до дільничної виборчої комісії або безпосередньо до суду за місцезнаходженням виборчої дільниці щодо обставин, передбачених частиною третьою статті 32 цього Закону. Позовна заява про уточнення списку виборців може бути подана до суду в порядку, передбаченому частиною шостою статті 32 цього Закону.(частини 5, 8 ст.36).

8.      Центральна виборча комісія оголошує попередження кандидату на пост Президента України та партії (блоку), яка його висунула, у разі:

 

1)     встановлення судом у порядку, встановленому законом, факту підкупу виборців або членів виборчих комісій кандидатом на пост Президента України, його довіреною особою, посадовою особою партії (блоку), яка висунула кандидата, а також на прохання кандидата або за дорученням кандидата або партії (блоку), яка його висунула, - іншою особою;

2)  встановлення судом у порядку, встановленому законом, факту надання під час виборчого процесу виборцям або членам виборчих комісій грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, робіт, послуг, цінних паперів, кредитів, лотерей, інших матеріальних цінностей організацією, засновником, власником або членом керівного органу якої є кандидат на пост Президента України, посадова особа партії (однієї з партій, що входить до блоку), яка висунула кандидата;

3)   встановлення судом у порядку, встановленому законом, факту використання кандидатом при фінансуванні передвиборної агітації, крім коштів свого виборчого фонду, інших коштів. (ч.З ст.56).

Згідно п.2 Постанови Пленуму ВАС України від 01.11.2013 року №15 роз ’яснив, що справи за позовними заявами про встановлення факту підкупу виборців, факту надання під час виборчого процесу виборцям, закладам, установам, організаціям або членам виборчих комісій грошей чи безоплатно або на пільгових умовах товарів, робіт, послуг, цінних паперів тощо, фактів навмисного неправомірного усунення з приміщення для голосування офіційних спостерігачів, інших фактів, встановлення яких передбачено законами про вибори, також належать до юрисдикції адміністративних судів. Вимоги про встановлення таких фактів можуть бути подані до суду в одній позовній заяві з вимогою про визнання дій протиправними. Про встановлення таких фактів обов'язково зазначається в резолютивній частині судового рішення. Слід мати на увазі, що суб'єкти виборчого процесу мають право звертатись до суду з позовами щодо захисту честі, гідності, ділової репутації внаслідок поширення про них недостовірної інформації з вимогами, зокрема, про спростування такої інформації в судовому порядку, відшкодування матеріальної та моральної шкоди (ст. ст. 277-280 ЦПК України). Такі справи розглядаються загальними судами за правилами господарського або цивільного судочинства.

9. У разі прийняття судом позову до розгляду з того ж питання і з тих же підстав, що є предметом розгляду скарги відповідною виборчою комісією, така виборча комісія зобов'язана зупинити розгляд цієї скарги до набрання рішенням суду законної сили. Суд повинен повідомити відповідну виборчу комісію та комісію вищого рівня про надходження позову не пізніш як на наступний день з дня надходження скарги.(ч.2 ст.93).

10.  Скарга щодо порушень, які мали місце в день голосування, може бути подана до виборчої комісії, яка допустила порушення, не пізніше закінчення голосування, а до виборчої комісії вищого рівня або до суду - не пізніше двадцять четвертої години дня, наступного за днем голосування, в порядку, встановленому цим Законом. Строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає. Зміна або уточнення вимог скаржника під час розгляду скарги у виборчій комісії або в суді, викликані виявленням обставин, невідомих раніше суб'єкту звернення із скаргою, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків, (частини 4, 5 ст.94).

11. Стаття 95. Форма та зміст скарги.

Скарга до виборчої комісії або до суду подається у письмовій формі.

2.  Скарга, що подається до виборчої комісії або до суду, повинна містити:

1)  назву виборчої комісії або суду, до якої (якого) вона подається;

2)  прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання громадянина України або точну назву та місцезнаходження (офіційну поштову адресу) виборчої комісії чи партії (блоку) - заявника скарги;

3)   назву суб'єкта оскарження та його поштову адресу;

4)  суть порушеного питання;

5)    виклад обставин і зазначення доказів, якими заявник скарги обґрунтовує свої вимоги;

6)  чітко сформульовані вимоги;

7)  перелік документів і матеріалів, що додаються;

8)    зазначення зацікавлених осіб, яких суб'єкт подання скарги вважає за потрібне залучити до розгляду скарги;

9)       підпис заявника скарги (представника юридичної особи - заявника) із зазначенням дати підписання.

3.    Скарга підписується особою, яка її подає. Якщо скарга від імені кандидата на пост Президента України подається його довіреною особою, то в заяві зазначаються також прізвище, ім'я та по батькові, місце проживання або місцезнаходження (поштова адреса), вид та номер засобів зв'язку кандидата, в інтересах якого вона подається, та засвідчений відповідно до вимог законодавства документ, що посвідчує повноваження особи, яка її подає. Скарга, що подається від імені виборчої комісії або партії (блоку), підписується її головою (керівником) або іншою уповноваженою на те особою із засвідченням підпису печаткою виборчої комісії або партії (партій, що входять до блоку).

4.     До скарги додаються її копії у кількості, яка дорівнює кількості суб'єктів оскарження та зацікавлених осіб, зазначених у скарзі.

12.   Виборчі комісії, суди та правоохоронні органи організують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд скарг у строки та в спосіб, встановлені цим Законом, (ч.б ст.96).

13.  Стаття 99. Оскарження у судовому порядку

1.    Провадження в окремих категоріях справ у судах, а також порядок розгляду та оскарження рішень визначаються КАС України з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом.

2.  До суду можуть бути оскаржені:

1)      рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, закладів та організацій, їх посадових та службових осіб - за місцезнаходженням відповідного органу, підприємства, установи, закладу, організації, посадової (службової) особи, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються у порядку, передбаченому ст.174 КАС України;

2)    акти чи дії партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, об'єднань громадян, крім тих, які відповідно до закону, статуту (положення) об'єднання громадян належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або їх виключної компетенції - за місцезнаходженням органу об'єднання громадян, виборчого блоку, акти чи дії якого оскаржуються у порядку, передбаченому ст.175 КАС України;

3)      дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових і службових осіб, творчих працівників - за місцезнаходженням засобу масової інформації, дії чи бездіяльність якого оскаржуються у порядку, передбаченому ст.174 КАС України;

            4)рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, у тому числі рішення Центральної виборчої комісії із встановлення результатів виборів у порядку, передбаченому ст.172 КАС України.

3.  Дії кандидатів на пост Президента України, партій (блоків) - суб'єктів виборчого процесу, їх довірених осіб оскаржуються до Київського апеляційного адміністративного суду.

4.      Повноваження суду, встановлені ст.117 КАС України, не можуть бути застосовані судами щодо спорів, які стосуються призначення, підготовки і проведення виборів Президента України.

5.     Суд розглядає та вирішує адміністративні справи, визначені цим Законом, протягом двох днів з часу закінчення голосування на виборчих дільницях.

6.  Позови, не розглянуті судом протягом терміну, визначеного в частині п'ятій цієї статті, залишаються без розгляду.

14.     Кандидат на пост Президента України, партія (блок) - суб'єкт виборчого процесу чи окружна виборча комісія мають право оскаржувати до суду або до відповідної виборчої комісії дії чи бездіяльність засобів масової інформації, їх власників, посадових та службових осіб, які порушують встановлений законом порядок діяльності засобів масової інформації під час виборчого процесу, у тому числі стосовно передвиборної агітації, зокрема щодо вимоги спростування опублікованих ними неправдивих відомостей про кандидата чи партію (блок), що висунули кандидата. (ч.2 ст.100).

15.      Рішення, дії чи бездіяльність дільничної виборчої комісії та її членів оскаржуються до окружної виборчої комісії або до адміністративного суду за місцезнаходженням дільничної виборчої комісії.

Рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії або члена такої комісії оскаржуються до Центральної виборчої комісії або до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням окружної виборчої комісії в порядку, встановленому цим Законом.

Рішення апеляційної інстанції з виборчих спорів є остаточним і оскарженню не підлягає. Рішення Вищого адміністративного суду України щодо скарги на результати виборів є остаточним і не підлягає перегляду в апеляційному чи касаційному порядку, (частини 2, 3, 5 ст.104).

 

п/п

суд

Суб’єкт виборчого процесу, рішення, дії, бездіяльність якого оскаржується

Законодавство, яке регулює відносини

1

ВАС України

1.     Рішення ЦВК щодо встановлення результатів виборів Президента України;

2.   Переглядає в апеляційному порядку рішення Київського апеляційного адміністративного суду

1. ч.Зст. 172 КАСУ

2. ч.б ст.177 КАС України

2

Київський апеляційний адміністративний суд

1.     Рішення ЦВК (крім рішень щодо встановлення результатів виборів Президента України),

2.    Дії кандидатів на пост Президента України, їх довірених осіб (як суд першої інстанції)

1.       ч.З ст.172 КАС України

2.       ч.7 ст.176 КАС України

3

Окружні

адміністративні суди

3.         Рішення, дії чи бездіяльність окружної виборчої комісії, а також членів цієї комісії (за місцем знаходження комісії)

4.        Рішення, дії або бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб (за їх місцезнаходженням)

1.        Акти чи дії виборчих блоків, об’єднань громадян, крім тих, які відповідно до статуту (положення) належать до їх внутрішньої організаційної діяльності або виключної компетенції, (за місцем вчинення дії чи місцем, де дія повинна бути вчинена)

1. ч.4 ст.172 КАС України

2. ч.З ст.174 КАС України

3. ч.З ст.175, ч.4 ст.176 КАС України

4

Місцеві загальні суди як адміністративні

1. Рішення,     дії чи бездіяльність дільничних виборчих комісій, членів цих комісій ( у тому числі справи щодо уточнення списку виборців, рішень, дій чи бездіяльності, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів виборців, визнання голосування на виборчій дільниці недійсним) (за місцем знаходження комісії)

2. Дії або бездіяльність засобів масової інформації, інформаційних агентств, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації та інформаційних агентств, що порушують законодавство про вибори (за їхнім місцезнаходженням)

ч.5, 8 ст.172, ч.2 ст.173 КАСУкраїнич.З ст.174 КАС України